13 juni 2013

Lycka!!!

Har kört ett riktigt lyckat hundpass med Bella förut idag, tränade massor med kontakt, fot, sitta/ligga/stå när jag säger till, än om hon är flera meter ifrån mig. Massor med sånt där och hon tyckte det var skit kul idag, det var nog därför allt flöt på så himla bra! Sen lite nu och då körde vi slalom och igår var första gången jag ställde pinnarna helt raka och vet ni vad hon klarade det!!!! Idag gjorde jag samma sak och hon klarade det!! Lycka!! Nu har jag bara 4 pinnar, så ska lägga på två till senare osv.

Jag har lärt in slalom med 2x2 metoden. Då får man en säkrare ingång om man ska tävla, så istället för att visa hunden igenom slalomen låter man den själv komma på hur den ska göra (så kallad shaping) och berömmer bara när den gör rätt och ignorerar om något blir fel.

Det har tagit 3 veckor för mig och då har jag inte kört varje dag, fick höra att det tagit flera månader för vissa och för andra går det på en grisblink. Men för oss tog det tre veckor, då med bara 4 pinnar. Men kan de början så borde inte resten bli så svårt! :)

Mitt hjärta!! <3

1 kommentar:

Elin o Olle sa...

Ja har lärt olle salalom genom att ja har honom på vänster sida går mot pinnen o "trycker ut honom" o så säger ja slalom o sen när ja säger så kommer han tillbaka då säger ja bra o så belönar ja, sen lägger man på mer pinnar efter vad hunden klarar :)

men finns många sätta o lära, o finns inga dåliga ;) vissa tar bara längre tid än andra ^^ ja e iaf nöjd med detta sätt, för ja hade bara hört om detta eller vissa med handen, o då kan de vara svårt o få bort handen :P ja själv kan vissa med handen ibland (inte för olle behövder de mer att de sitter i mitt huvud xD)

men roligt att de går så bra för er :D