10 mars 2012

Stretching tips!

Jag tänkte ta upp lite kort om stretching, det har funkat bra för mig på Silja och jag tycker fler ska göra det! Så om ni inte redan gör det kan ni läsa det här och lära er och kan ni redan kan ni läsa ändå och se om ni missat något! :)

Stretching gör hästens muskulatur längre och smidigare, vilket ökar ledernas rörelseomfång, det ökar cirkulationen hos hästen, så att slaggämnen som mjölksyra transporteras bort lättare och träningsvärken minskar. Den ökar även transporten för syre och näring till muskelcellerna.

Men innan man börjar stretcha finns det saker man ska veta om, det är inte naturligt för hästen att stretcha på det vis vi gör. Därför får man börja långsamt och succesivt. Det är även viktigt att uppmuntra hästen, det kan ta lång tid för en häst att komma till det optimala läget för varje övning. Man ska hellre ta allt långsamt och låta det ta sin tid, än att stressa hästen. Gamla och yngre hästar ska man även vara försiktigare med, om de inte är van stretching.

Det är viktigt innan man stretchar att hästen är uppvärmd, minst 20 minuter ska hästen ha rört sig och helst i alla gångarter. När man börjar stretcha sin häst ska man bara göra varje moment i 8-10 sekunder och upprepa 2-3 gånger, i stället för att hålla på länge, när hästen sedan blir mer följsam kan man göra runt 15-20 sekunder och gånger 2.

När jag stretchar Silja låter jag hon på första gången ha benet i det läge hon är nöjd med, utan att försöka få hon att sträcka mer och bara efter några sekunder så brukar hon själv sträcka mer, så andra gången kan jag ha benet i det läge jag önskar direkt. Om jag nu stretchar ett ben! När jag är färdig med benet, så ser jag till att hon är avslappnad och jag får röra benet som jag vill, innan jag mjukt ställer tillbaka det på golvet. Som på bilden nedan gör jag och texten. Den är lånad för jag är dålig på att förklara!

Stretchmoment 1 framben
1). Sträck frambenet rakt framåt/neråt
Stå framför hästen och lyft upp ena frambenet. Håll en hand under karpalleden (framknäet) och en hand under kotan med fingrarna på varsin sida av sporren. Sträck benet rakt framåt/neråt med hoven nära marken. Vissa hästar vill ha en liten vinkel i karpalleden medan andra vill ha benet helt utsträckt. När hästen slappnar och stretchar ordentligt kan du försiktigt lyfta benet uppåt. Målet är att hästen ska sträcka benet rakt ut i en 90° vinkel.


Det finns hur många sätt som helst nästan att stretcha sin häst på, jag brukar stretcha igenom alla ben, ryggen och hals. Ryggen kan man stretcha genom att hålla i svansen och genom att lyfta magen. Frambenen kan man både stretcha framåt och bakåt, bakbenen samma och halsen genom att låta hästen ha huvudet på sidorna av kroppen eller mellan benen.

Det är de lättaste övningarna som jag gör någon gång i veckan, det beror på hur hårt jag rider, men det är verkligen värt att lägga lite extra tid på att stretcha igenom sin häst, men det är lika viktigt att borta den lite extra, det ökar ju också blodcirkulationne! :)

Inga kommentarer: