24 februari 2012

Finaste Silja!

Red ut på en längre tur med Silja idag eftersom att vi skulle ta en galopp!
Hon började med att vara grinig och testade mig massa i början, men sen släppte det och hon blev jätte framåt. Hon gick förbi ett ställe utan att bråka där hon alltid annars ska hålla på att bråka. Hon va jätte fin, lyssnade både bra på min röst och skänklar, behövde knappt driva för att hon skulle börja trava och bara använda rösten för att få hon att sakta av!

När jag inte har galopperat med Silja på ett tag brukar hon ta den galopp hon känner för, än vilken skänkel jag har och speciellt när man rider med powerstövlar (de är väldigt klumpiga). Men idag fattade hon rätt galopp, båda gångerna! Hon tyckte det va skit kul och verkligen drog i väg i galoppen, örona spetsade framåt! Hon blev inte ens anfådd av de 200-300 meterna vi galoppera, vilket är bra!
Hostan påverkar hon inte så mycket vid ansträngning, men jag tror den har blivit mycket bättre med!

När jag kom tillbaka till stallet hoppade jag av nere vid vägen och spände upp sadelgjorden och drog upp stigbyglar och tog kort på Silja! Sedan gick jag iväg och sa åt hon att följa efter mig, vilket hon gör snällt som en hund om det inte fins mat i närheten! ;) När jag hade tagit av henne grejerna i stallet släppte jag hon och tog två hinkar och gick iväg till hennes hage, hon följde snällt efter hela vägen, men hon hade ju hö i hagen, vilket hon visste om. Men jag tycker min häst är riktigt duktig! Och idag hade hon en dag när hon va på bra humör med, så då får hon extra beröm med!

2 kommentarer:

Maja sa...

sv: Åå :)tack! Fin blogg du har!

kajsa sa...

Åh så fin :)
Det är härligt när hästarna är på bra humör, får då blir allting så himla bra!

sv: Haha jo, jättekul, fick göra samma sak idag ;) hästen gillar ju det iallafall!