28 maj 2013

Hos veterinären!

Idag har Bella fått varit hos veterinären och röntgat höfterna och armbågarna. Det såg bra ut men hon kommer nog inte få några a-höfter. Men hennes höfter är bra och det är inget som hon kommer må dåligt av.
Vi får köra på med agilityn och allt annat, så nu kan jag andas ut!!

Varför man röntgar höfterna är oftast för att uppfödaren vill och ska man avla får man inte avla på hundar som har sämre än D-höfter (Det gäller finsk lapphund, olika för alla raser).
Sen om man ska hålla på med agility kan det vara bra att veta om hunden har dåliga höfter, har den det och den anstränger sig så kan den få pålagringar...

Armbågarna tog jag för att jag vill vara säker på att min hund har bra leder och att jag nu utan oro kan träna med henne, utan att det sliter ont!

1 kommentar:

Elin o Olle sa...

D höfter lät jävligt dåligt :/ om de e gränsen för rasen har de gått för långt enligt mig :(
sjävl tycker ja A o B höfter får gå i avel :)

armbågar e bra om du ska köra agility oxå, om dem har dåliga armbågar slits de ännu mer i varje landning o så :P

själv röntgade ja bara för min egen skull då ja inte skulle träna något ansträngande med olle om han hade haft C höfter :P