23 maj 2013

Fiiiiin häst!

Idag bestämde jag mig för att rida "dressyr" med Silja. Fast jag ska inte tänka på formen, utan mer att hon hela tiden ska ha en bra framåtbjudning och försöka få igång bakbenen ordentligt.
Där jag rider är en bit ifrån stallet så skritta igång/av behöver man aldrig göra där borta. Så direkt när vi kom fram gick vi in i skogen och travade, blev lite galopp med för hon tyckte det var så kul. Sen kunde vi börja arbeta, började med att bara trava runt lite, med glappande tyglar och försökte hitta en framåtbjudning, det tog ett tag för hon ska jämt försöka bestämma. Men när vi väl kommit överens om vem som skulle bestämma så kunde hon börja ta i lite.

I traven körde jag på en stor volt och kämpade för att behålla framåtbjudningen, några varv i trav, sen något i skritt och så trav och så höll vi på en stund. Sen galopperade jag runt på volten lite. För att få hon ännu piggare.

Sen började jag rida på en enorm 8 och när vi kom så att jag skulle byta varv så körde vi skänkelvikningar. Först travade jag på volten och saktade av och gjorde skänkelvikningarna i skritt, sen fortsatte jag på andra sidan i trav och det gjorde vi tills hon kändes bra. Då började jag göra skänkelvikningarna i trav och volterna i galopp. Ojojoj det tyckte hon var kul!

Som avslut så fick hon gå ner till vattnet och skita ner benen och mig!! :)

Jag är riktigt nöjd med Silja idag, det har sovit ute några nätter och vi har det varmt, men ändå så kämpar hon på bra och försöker verkligen göra som jag säger och hon har börjat ta i. Idag hade vi kunnat hålla på att rida mycket längre, en man ska sluta när det går som bäst!!




Inga kommentarer: