22 augusti 2013

Agilitykurs del 1!

Genom att jag och Bella var på agility kursen i torsdags så klättrade vi säkert 10 steg på stegen, visst har vi en bit kvar innan vi kan tävla, men den dagen lärde vi oss enormt mycket och det kändes som om vi blev ännu bättre tillsammans med, Bella lyssnade på mig och jag visade hon rätt hur man skulle göra!

Innan vi började träna fick man berätta om sig själv, alla hade hållit på med agility ett tag eller haft tidigare agilityhundar och tävlat, vissa satsade på sm, eller skulle tävla nästa helg. Jag själv var helt nybörjare, vi gick grundkurs i maj/juni sen har vi tränat lite själv och mest hemma. Gissa om jag trodde att min hund skulle göra så som hon ville och jag skulle få stå där själv..

Första övning var med svåra, skicka hunden genom flera tunnlar i en 8 osv. Bella och jag har mest bara hoppat rakt. Aldrig kört flera tunnlar på rad heller. Den övningen började lite segt i och med att Bella tyckte jag va konstig att hon skulle springa runt, runt, men hon gjorde som jag sa och när vi körde den övning andra och tredje gången så gick det bara bättre och bättre, snabbare och snabbare!

Än fast Bella kom ut genom en tunnel som var riktad rakt mot alla hundar så letade hon kontakt med mig när hon kom ut och hon kom till mig och följde mig, bara det var något enormt för mig. För hon har aldrig på en träning stannat hos mig när det varit andra hundar med.. Än fast de andra lekte med sina hundar kom hon till mig! Då börjar man se att vi kommer nog kunna tävla någon gång i framtiden! <3

Nästa övning byggde på den första fast fler hinder och riktigt svåra svängar, nu hade Bella fått upp flytet ordentligt så det gick riktigt bra, jag fick lära mig lite tekniker och massa annat, det är inte lätt att hålla reda på allt kan jag lova! Den övningen hade 15 hinder/tunnlar och jag är så glad att hon klarade en så lång bana, vi körde även igenom den två gånger på rad. Hon har bra kondis!


Inga kommentarer: