14 juli 2013

Hö.....

Som vanligt i mitten på juli så köper vi alltid hö och hämtar och lastar in i stallet, nu till problemet i år har jag unghäst, vilket betyder att jag ska köpa årshö, Silja kan gå på ett äldre hö då hon ska ha "sämre" näring, fast ifjol gick hon på årshhö och det funkar bra, så nu ska även hon fortsätta med det. Men jag vill inte ha olika hö till mina hästar. Men han jag köper av har ännu inte slagit och ska inte slå förrän om några veckor och då blir ju ändå inte höet bra.. Man ska väl slå innan höet blommar ut? Vilket det just nu gör...

Jag kan även köpa hösilage till Gabriel av bra kvalite, men det kan inte Silja äta och de måste ju ätas upp inom två veckor, så då måste jag kolla om jag kan köpa riktigt små balar, vilket vi knappt har här uppe.. Eller om hon som har den andra hästen i stallet också vill ha det.

Att det ska vara så svårt att få tag på ett riktigt bra hö när man bor på landet, med hur många som helst som har gårdar med olika djur! Visst kan man "fodra upp" men jag har hellre ett bra hö, än att köpa tio olika säckar med massa tillsatser...

Inga kommentarer: