21 april 2013

Lastningsträning!

Min kära sambo följde mig till stallet för att lasta hästarna idag, jag vill gärna last Silja och Gabriel tillsammans första gångerna så att han får en trygg upplevelse av transporten och jag kan inte lasta båda själv. Silja gick på lätt som vanligt och Gabriel var lite skeptisk, ingen stegringar eller sånt, han bara stod och ville inte, efter en liten stund gick han försiktigt upp med hovarna och så gick vi steg för steg in i finkan. Jag ville ta det lugn, inte bara spring in och så kanske han får panik eller liknande..

När han var lastad första gången fick han hö sen backade jag ut han, gick en sväng och in i igen, han stannade precis innan rampen, sen lyfte han upp framhovarna och så gick vi in igen. Fick mat och beröm.

Och så tog jag en tredje gång och det var verkligen lättare och lättare för varje gång. Jag är så nöjd över lillkillen! Vi har ju lastat han en gång tidigare, när han kom med hästbussen. Men då skulle han helt själv in i finkan, då stegrade han, försökte kasta sig, han var verkligen rädd. Så jag trodde han skulle minnas det, men det kändes som om han inte gjorde det, han var lite nyfiken på finkan på ett sätt, samtidigt som han inte förstod varför jag ville ha in han. Haha :)

Nu ska jag fortsätta träna med Silja på ena sidan och han på andra, tills han går in bra, sen får jag ta in han  först och sen Silja, till sist ska han stå där själv. Sen ska jag ju även börja köra lite smått med dem i finkan. Men det är nog någon vecka dit i alla fall.


Inga kommentarer: