17 april 2013

“Ganska ofta ligger jag vaken och kan inte somna”


Texten är från en sida om sömn, några enkla knep som kanske får dig att somna lättare, tyvärr är inte något av de här en lösning för mig.. 


Om du då och då har problem med att somna hjälper det att försöka tänka ut vad det är som sker under dagen som får dig att vara vaken på natten. Har du tagit en tupplur? Har du inte haft möjlighet att varva ner under hela dagen? Generellt är det bra att tänka på följande:

  • Undvik träning före läggdags, det sätter igång stresshormonerna som tar ett tag att lägga sig.  Jag har hört att det är bra att röra på sig några timmar innan man går och lägger sig, då gör man av med energi och sedan hinner kroppen varva ner igen innan man ska somna. Jag blir dock inte tröttare av det...
  • Se till att det är mörkt. Skaffa mörka gardiner och se till att blinkande lampor eller lysdioder stängs av. Mörkt har jag.
  • Se till att det är tyst (om du kan påverka det). Det är bättre att gå upp ur sängen och stänga av den irriterande droppande kranen, datorfläkten eller säga till den stökiga grannen. Irritation och sömn går inte ihop. Nu när mina svin flyttat är det helt tyst.
  • Undvik att titta på TV precis innan du ska lägga dig. En spännande film är svår att slita sig ifrån och man är då vaken längre än man bör. En spännande film eller alltför engagerande film kan också sätta igång stress.  Något spännande på tvn är det enda jag brukar bli trött av...
  • Sov svalt. Jag sover bäst om det är lagom!
  • Du kan prova ett receptfritt sömnmedel. Så stort problem har jag nog inte?
  • Det största hotet mot sömnen är stress vilket du säkert förstått är ganska självklart. Försök att gå till roten på problemet genom att ta reda på vad din stress kommer ifrån. Jag tycker inte jag är stressad, inte varje dag/kväll iaf.

Inga kommentarer: