10 januari 2013

Tattarmått!

Ikväll har jag mätt Gabriel för att försöka räkna ut hur hög han ska bli. Jag ska testa "tattarmåttet" på han, nu är Gabriel bara 8 månader och egentligen ska man göra det vid 1 års ålder, men det skadar ju inte att prova!

Tattarmått tar man genom att mäta en 1 åring från marken upp till armbågsspetsen och kotan upp till armbågsspetsen, sedan plussar man ihop och då ska man alltså få fram hästens mankhöjd som vuxen. Jag vet inte om det stämmer men kul att pröva. 

Sedan finns det två grejer till man kan göra, vid 6 månaders ålder så mäter man mankhöjden och plussar då på 20 cm, det sägs att man då får fram mankhöjden. Eller att man vid 1 års ålder plussar på 10 cm på mankhöjden.

Om 6-7 år får jag veta vad som funkar! ;)

Gabriel 8 månader
Mkh - 117 cm
Rumpa - 123 cm
Kota-armbåge - 58cm
Mark-amgbåge - 73 cm

Hade Gabirel varit 1 år nu hade han alltså blivit 131 cm, liten c-ponny, tack och lov är det 4 månader till. Från föräldrarna ska han i alla fall bli c-ponny och det lutar mot maxad. Bara han inte blir b är jag glad och blir han maxad c är det perfekt! :D




2 kommentarer:

Fia sa...

Åh, det där provade jag på min pålle, stämde inte, haha ;) Söt häst förövrigt! :D

my sa...

vad söt :)