3 november 2015

Wow Wow Wow Vilken häst jag har!

Gabriel är så himla uppmärksam på rösten så sist jag longerade testade jag tempoväxlingar med honom och idag gjorde jag det igen men när jag red. Oftast rider jag på han i bra tempo, men idag efter vi hade ridit fram i skogen och klättrat upp för en backe, som han tyckte var riktigt kul så han tog i som bara den i galoppen, han har inga problem med framåtbjudningen! ;)
Så kände jag att jag ska testa ta tillbaka han oftare, så körde vanlig trav (i friskt tempo) och proade han med rösten, sätet och tyglarna, gud va bra han lyssnade, fick han i en riktigt lugn trav och så drev jag framåt igen med skänklarna.

Jag kortar han inte så långa stunder, men så att han själv får känna på att man inte behöver springa så fort jämt. Han frusta riktigt ordentligt idag med, det är ju en bra sak.

Testade även att fatta galopp ifrån den lugna traven och det gick riktigt bra, så nu ska jag jobba på och ta tillbaka honom innan galoppfattningarna, han kan!
Så himla kul när man märker att gångarterna blir reglerbara, dessutom var han så lugn i början när jag red ut, kändes som om han gått efter de där skogsstigarna i flera år, men det här var första gången vi tog den backen! :D

Min sambo tycker jag är gnällig när jag berättar för han varje dag hur snäll Gabriel är, han tycker att jag borde lärt mig det, eftersom vi har haft honom i tre år nu. Men nej jag får nypa mig i armen varje dag, för mina åtta år med Silja har varit en liten annan resa ;)

<3

Inga kommentarer: