30 december 2011

Hackamore!

Eftersom att så många inte "vågar använda"/"tycker om" hack eftersom att de kan knäcka nosryggen på hästen så tänkte jag göra ett inlägg om det!

För det första kan hack inte knäcka nosryggen på hästen, för att orsaka något sådant måste man vara väldigt väldigt stark, eller satt det helt fel och gett sig fan på att knäcka nosryggen på hästen!
Vet man inte hur man ska använda ett bett, då ska man INTE ta på det på sin häst, speciellt inte om man gillar att slita i hästen.. Men det är ju inte riktigt så att bara för att det råkar sitta lite lågt så kommer nogryggen gå av, så man kan ju testa sig fram eller ta hjälp av någon.

Vissa säger att hack är ett jätte starkt bett och passar starka hästar, vissa säger att det passar känsliga, men det beror ju helt från häst till häst och ryttarens hand! Så det är något som man själv och hästen måste känna efter tillsammans. Sen finns det ju olika typer av hack, men jag tycker man ska börja med ponnyhack och sedan kan man ju byta om man vill ha något "värre/starkare". Det finns ju även kombinerade bett.

Själv rider jag med ponnyhack, oftast när jag rider ut själv eller känner för det, då slipper min häst ha något i munnen och jag måste rida mer med min kropp, iaf om det är dressyr. Min häst är lika nöjd med allt, hon tuggar och skummar ändå ;)

Orkar inte gå in på hur man ska spänna hack, men det är som med allt, man ska inte spänna det för löst för att vara snäll med hästen, vilket folk ofta gör på nosgrimmor..

Ungefär såhär kan man sätta hacker :) Bilden är från google.
Men de finns de som både har de högre och lägre utan brutna nosryggar!


Såhär ligger hacket på Silja, jag vill ha
det lite högre upp, men hon har
en knöl där, därför är det ju inviduellt
vart hacket kommer ligga.

Inga kommentarer: