26 november 2011

Det som fastnade från skoltiden? ;)

Det här är något som jag både har lärt mig och fått prova på, på skolan :) Haha. Ta ett två delat och ett tredelat, börja lägg det tvådelade över handen, så som på bilden och dra sedan igen med bettginarna, så som nedan, fast i den översta ringen, men svårt att visa när man både ska göra det och ta kort :) Jag fick ta ett pessoa, men det är ju bara för att visa er, blir samma effekt på handen..

Ta sedan det tredelade bettet och gör exakt samma sak. Får du till det rätt kommer det att göra ont kan jag lova.. Det är så hästar känner och därför bör man tänka till innan man både trycker in ett bett i hästens mun eller sliter tag i hästen!


Nu fick jag lägga bette långt fram på handen när jag
visade, man ska ha bettet innan fingrarnas första väck ungefär.




Det jag använder på Silja är oftast 2/3-delade bett och detta för att jag tycker de funkar bra, de är inte så skarpa och hon trivs även bra med de, men jag använder även ponnyhack ofta och ibland kan jag använda pelham, men det är oftast bara om jag rider ut med massa andra hästen då hon kan bli stark, men då har jag rakt gummi, som är det mildaste och det trivs hon också med :) Jag har även ett tredelat äppelbett, men hon fick sönder en flisa på det så använder det inte längre, men det är bra på vintern så slipper man värma en massa och Silja älskar smaken ;)

Jag har faktiskt funderat på att skaffa mig ett antagligen 2 eller 3 delat egg bett, ringarna snurrar ju varken på dem och hästarna kan inte få tjuvnyp och ett nytt äppelbett, får se vad som finns i globen annars får jag beställa när jag kommer hem :)


















Inga kommentarer: