23 november 2012

Den hemska hästvärlden!

Det finns många sidor av hästvärlden, både snälla och elaka. Men nu ska jag ta upp min syn av hästvärlden och hur jävla sjuk den är! Det här är min åsikt och alla har olika!

För det första så håller man på med ett djur i hästvärlden, alla som håller på med djur brukar vara snälla och jordnära människor. Men det finns också en sida där man ska tävla och alla är inte snälla tävlingsmänniskor. Avundsjuka, hat, där finns det så mycket skit..

Jag har hållit på med hästar i nästan hela mitt liv och jag är inte gammal men ändå har jag hunnit möta så sjuka människor inom denna värld, ryttare som det gått dåligt för på en tävling som stängt in hästen i boxen med utrustning och lämnat den där. De som slagit hästen efter tävling för att hästen inte gjorde bra ifrån sig.. De som inte fått följa med sina kompisar på tävling och därför förstört hästen genom att klippa av man och svans. De äldre vuxna som ska vara bra förebilder står och säger åt yngre ryttare hur dåliga dem är och att aldrig kommer bli bra ryttare, lika bra att sluta med hästar.

Är det inte sjukt? Att människor kan vara så egoistiska, går det inte bra på en tävling är det inte hästens fel, det är du som ryttare som rider och styr och påverkar allt, att sedan skylla detta på ett djur som bara gjorde så som du sa, är helt fel! Att förstöra din kompis häst utseende för att du inte fick följa med, det är väl kompisen man ska ta det med inte förstöra för hästen, hästen har inte gjort något.

Varför är det såhär? Hästvärldens består till störst del av kvinnliga ryttare, i alla fall i Sverige och på lägre nivåer. Är det vi kvinnor som är så hemska, ja det är det faktiskt! Tänk om fler killar skulle rida, då kanske vi skulle få mer harmoni, mindre avundsjuka och mindre hat emot varandra!

Tror ni Roffe och Malin skulle kunna göra sådant här emot varandra? De tävlar ju emot varandra och kan ju dessutom vinna hur mycket pengar som helst, nej det gör dem inte, för de är sanna hästmänniskor, de bryr sig om sina djur och inte om vem som är störst, bäst och vackrast! Är det inte sjukt att små tjejer kan nästan döda varandra för att vinna en rosett och en påse morötter, medans Malin och Roffe kan gå en bana tillsammans och berätta hur de ska ta ut svängarna osv.

Men sedan finns det även de människor som verkligen bryr sig om sina hästar, det är bara synd att det finns dem som förstör, så att man tror att hästvärlden består av avundsjuka, elaka människor..

Hade inte hästar varit så underbara djur, hade jag sagt tack och hej till hästvärlden!

 
 

Inga kommentarer: