7 september 2011

Veterinär besök!

Hos Frösö Hästgård, på Frösön i Östersund!

I måndags for vi till Östrsund med Silja. Började med att jag klev upp klockan 8, och vid 10 for jag till Silja, mockade packade färdigt transporten och fixade Silja, sen kom mamma kvart i 11 och vi lastade Silja. Det var över ett år sen hon åkte finka sedan och vi har inte lastat henne något alls, hon gick bara på finkan som om det här gör vi ofta! Så duktig häst jag har!

Vi kom fram till stan 10 i 2, så det tog 2½ timme, och vi hade tid klockan 2, fast då hade de lunch så vi fick vänta lite. Sedan började de med att böja igenom hon och jag fick springa massor med hon, sedan longerade jag hon, lr sprang med hon, hon ville inte va med på någon longering då. Mer böjning för att hitta och mer longering, så höll vi på tills de hade hittat lederna, de bedövade även den led de trodde hästen hade ont i och så vila, sen springa mer.. Det slutade med inflammation i vänster armbåge fram och båda haserna bak.. Fast på ett sätt känns det "skönt" nu vet jag vrför hennes vänstra bn varit "konstigt" där uppe och varför hon har varit så stel. Vi gjorde även en tandkontroll och hon slipade lite på två tänder, och hon hade även ett hål som måste lagas snart...

Silja fick lugnanade när hon fick sprutor i bakbenen och när de kollade tänderna, det va hemskt att se sin häst se typ död ut :(

När vi sedan skulle lasta hon och åka hem gick hon på direkt igen!
Silja skötte sig sjukt bra hela dagen, jag är så stolt över min lilla ponny, för vi höll på i 4½ timme där och sedan åkte hon finka 5 timmar den dagen med.... Och så har vi återbesök om 4v, jag hoppas de tycker det blivit bättre då!

Hon har blivit sprutad med kortison och tuppkam, men hon har så liten mängd som möjligt då det gör att de lättare kan få fång..... Så de två närmsta veckorna ska väl vara de avgörande, sedan äter hon antiinflammatorisk medicin, stackars ponny!



Vänster armbåge fram, behandlad!


Höger bakhas, behandlad!


vänster framknä, inte behandlat men det blev bedövat!
I går (Tisdag) promenerade jag med hon två gånger, första gången var i spöregnet, men hon var glad över att få gå ut då hon hade boxvila igår och sedan gick jag och Christoffer ut med hon vid halv 8 och då va höger bak inge bra.. Men det vänstra var inte så stelt. Men hon va inte halt, eller svullen som tur va :)
I morse (Onsdag) klev jag upp strax efter 5 för att åka till Silja, som tur är hade jag med mig världens bästa Älskling, hon var mycket bättre i det högra benet och inge svullen eller så :)
Sen slppte jag in hon i hagen, än fast de brukar gå ut klockan 8 och klockan va 6, fast hon fick lite hö att äta :) det kändes bättre än att släppa in hon i boxen, jag hade ju även mockat den :)

Jag hoppas Silja är snäll och tar medicinen nu då jag är borta.. och sköter sig på promenaderna!

Inga kommentarer: