28 mars 2012

Biscotti!

Idag har jag bakat Biscotti, de är så sjukt goda, sen kan man smaksätta de på hur många vis som helst!

Recept

100 g margarin
2 dl strösocker
3 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100-150 g hackad mandel

Jag börjar alltid med att skålla eller rosta mandel, så att den hinner svalna och så hinner jag hacka den, innan jag börjar med resten. Rosta på 175 grader i 5 minuter. Skålla i vatten i en kastrull, känn när skallet åker av lätt.

Vispa margarin och socker poröst, tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner i smeten.
Blanda sist i mandeln, eller vad man vill ha i!
Gör två längder av degen på en plåt, ca 1 cm tjock. Grädda 20 min, 275 grader.
Skär sedan i sneda bitar ca 1-1,5 cm, vänd de med skärsidan uppåt och låt stå i ugnen i ca 20 min i 120 grader. De ska bli helt torra.
Låt svalna och bred på ett pålägg och njut!

Jag gillar med mandel i, men man kan blanda i choklad, lime, saffran, olika sorters nötter och aromer, testa dig fram, det är ju din smak som avgör vad du tycker om! :)

Lycka till!



Inga kommentarer: